Aa

Aa

Читај ми
Гаранција за младе

О Гаранцији за младеАнализе и документаПартнери и понудаВести/Актуелно Контакт

Фаза пружања квалитетних понуда младима који су укључени у Гаранцију за младе обухвата понуде за запошљавање као и понуде за наставак образовања и обуку. У овој фази важна реформа односи се на доношење Закона о радној пракси, како би се радна пракса ускладила са критеријумима квалитета утврђеним Препоруком Савета ЕУ о оквиру квалитета за радне праксе из 2014. године, а да би се младим полазницима праксе омогућило да стекну квалитетно радно искуство у сигурним и правичним условима.

Понуда за запошљавање

Несубвенционисано запошљавање младих – подразумева посредовање за запошљавање, односно послове повезивања лица која траже запослење са послодавцима који Националној служби за запошљавање исказују потребу за кандидатима, ради заснивања радног односа или друге врсте радног ангажовања.

 

Субвенционисано запошљавање младих – подразумева финансијски подстицај, у једнократном, износу послодавцу из приватног сектора за запошљавање младих незапослених лица из категорије теже запошљивих, односно субвенцију зараде за запошљавање незапослених младих особа са инвалидитетом без радног искуства, на месечном нивоу.

    Субвенције за запошљавање младих из категорије теже запошљивих – подразумева финансијски подстицај, у једнократном износу, послодавцима из приватног сектора, за запошљавање незапослених младих лица и то: младих без квалификација или са ниским нивоом квалификација, младих из домског смештаја, хранитељских и старатељских породица, младих особа са инвалидитетом, младих Рома, младих корисника новчане социјалне помоћи и сл. Износ субвенције условљен је нивоом развијености локалне самоуправе у којој се врши запошљавање, а у складу са посебним актом Владе. Реализација се прати 12 месеци.

    Субвенције за запошљавање младих особа са инвалидитетом без радног искуства – послодавац, који на неодређено време запосли особу са инвалидитетом без радног искуства, има право на субвенцију зараде за ту особу у трајању од 12 месеци од дана заснивања радног односа. Субвенција зараде се одобрава на основу поднетог захтева послодавца, у висини до 75% укупних трошкова зараде са припадајућим доприносима за обавезно социјално осигурање, али не више од износа минималне зараде утврђене у складу са прописима о раду.

 

Субвенционисано самозапошљавање – обухвата стручну помоћ и средства у виду једнократне субвенције младом незапосленом лицу за отпочињање сопственог посла, као и менторску подршку.

    Субвенција за самозапошљавање – средства за самозапошљавање одобравају се незапосленом младом лицу у виду субвенције, у једнократном износу, ради оснивања радње, задруге, или другог облика предузетништва, као и за оснивање привредног друштва уколико оснивач заснива у њему радни однос. Незапослена млада лица из категорије особа са инвалидитетом имају право на увећан износ субвенције. Одобравање субвенције за самозапошљавање одређује се на основу оцене бизнис плана, узимајући у обзир и припадност категоријама теже запошљивих лица. Реализација се прати 12 месеци.

Менторска подршка за незапослене младе којима је одобрена субвенција за самозапошљавање – биће уговорена са компетентним пословним субјектом/пружаоцем који је доказао да има искуства и капацитет за пружање специјалистичке пословне подршке у сфери продаје, маркетинга и рачуноводства. Менторска подршка, у трајању од 24 сата по примаоцу субвенције за самозапошљавање, биће доступна на захтев.

 

Приправништво за младе – организује се уз заснивање радног односа и подразумева стручно оспособљавање за самосталан рад у занимању за које је стечено најмање средње образовање, ради обављања приправничког стажа, односно стицања услова за полагање стручног испита ако је то као услов за рад на одређеним пословима утврђено законом или правилником.

Право на укључивање у меру имају незапослени млади, посебно млади који су вишеструко рањиви, без радног искуства у занимању за које је стечено образовање, који се налазе на евиденцији незапослених  најмање три месеца.

Приправништво за младе се реализује код послодавца који припада приватном сектору.

Национална служба за запошљавање исплаћује послодавцу накнаду трошкова месечне зараде за приправника са средњим образовањем у висини минималне зараде са припадајућим порезом и доприносима, а за приправника са високим образовањем у висини минималне зараде увећане за 20%, са припадајућим порезом и доприносима. Послодавац је у обавези да приправнику исплаћује зараду у складу са законом.

Трајање приправништва за младе утврђено је законом односно правилником, а Национална служба за запошљавање исто финансира шест месеци за младе са средњим образовањем, односно до 12 месеци за младе са високим образовањем.

 

Стицање практичних знања – подразумева стицање практичних знања и вештина обављањем конкретних послова, кроз заснивање радног односа код послодавца који припада приватном сектору и намењено је младима без квалификација или са ниским нивоом квалификација, као и младима који су вишеструко рањиви. Послодавац заснива радни однос на одређено време са незапосленим младим лицем и остварује право на накнаду трошкова зараде за укључена лица у висини минималне зараде са припадајућим порезом и доприносима у трајању од три месеца. Послодавац има обавезу да задржи лице у радном односу још три месеца након завршетка мере. У случају да послодавац заснује радни однос на неодређено време са незапосленим лицем на почетку мере или до истека трећег месеца, односно завршетка мере, има право на накнаду трошкова зараде за још три месеца, односно у укупном трајању од шест месеци. Послодавац има обавезу да задржи лице у радном односу још најмање шест месеци након завршетка мере односно истека финансирања. Послодавци морају имати и запосленог ментора, као и техничке, просторне и друге капацитете за спровођење ове мере.

 

Јавни радови – организују се у циљу радног ангажовања теже запошљивих младих и младих у стању социјалне потребе, као и остваривања одређеног друштвеног интереса у неразвијеним и девастираним подручјима. Послодавац – извођач јавног рада, закључује са незапосленим лицем уговор о радном ангажовању у складу са прописима о раду и јавним конкурсом. Послодавац – извођач јавног рада може остварити право на накнаду трошкова спровођења јавног рада и накнаду трошкова обуке. На јавним радовима се радно ангажује најмање 3 незапослена лица.

 

Понуде за наставак образовања и обуку

 

Стручна пракса – подразумева стручно оспособљавање за самосталан рад у струци, без заснивања радног односа, у трајању од најдуже шест месеци и намењена је младима са најмање средњим образовањем без радног искуства.

 

Обука за тржиште рада – организује се ради стицања додатних знања и вештина, у складу са потребама тржишта рада и послодаваца, а у циљу унапређења компетенција и запошљивости незапослених младих лица и воде стицању признатих квалификација, односно дела квалификација. Обуке за тржиште рада спроводе јавно признати организатори активности образовања одраслих у складу са акредитованим програмима обука у оквиру неформалног образовања, и/или средње стручне школе које издају јавно признате исправе.

 

Обука на захтев послодавца – има за циљ да обезбеди незапосленим младим лицима да стекну знања и вештине потребне за обављање послова на конкретном радном месту, код конкретног послодавца који припада приватном сектору. Обуке спроводе акредитовани послодавци, односно послодавци који су успоставили сарадњу са јавно признатим организаторима активности образовања одраслих и/или средњим стручним школама које издају јавно признату исправу. Послодавац има обавезу да закључи уговор о раду са најмање 50% лица која су успешно завршила обуку и да их задржи у радном односу најмање још шест месеци. Национална служба за запошљавање ће покрити део трошкова обуке који се исплаћују послодавцу, а полазницима ће исплатити месечну накнаду за похађање обуке, путне трошкове и осигурање за случај повреде на раду и професионалне болести.

 

Функционално основно образовање одраслих – намењено је незапосленим младим лицима без основног образовања и има за циљ стицање основног образовања у складу са законом, уз могућност стицања компетенције за обављање једноставних послова. Национална служба за запошљавање исплаћује средства за трошкове превоза полазницима или школским образовним институцијама, а може сносити и трошкове припреме лица за полагање завршног испита.

Поред мера активне политике запошљавања које реализује Национална служба за запошљавање, Гаранција за младе садржи и субвенционисане понуде других органа.

Министарство привреде препознало је младе предузетнике као значајан ресурс за развој економије и припремило мере подршке, тако да је Програм подстицања развоја предузетништва кроз финансијску подршку за почетнике у пословању и младе, саставни део понуде Гаранције за младе. Министарство привреде у сарадњи са Развојном агенцијом Србије и акредитованим регионалним развојним агенцијама пружа младим предузетницима бесплатну нефинансијску подршку кроз стандардизовани сет услуга, који се састоји од расположивих саветодавних услуга, обавезне обуке за почетнике у пословању, једне или више специјализованих обука и менторинг услуге у трајању до 40 сати.

 

Такође, пратиће се број младих који се запошљавају уз пореске олакшице које послодавци и предузетници могу да остваре у складу са прописима из области доприноса за обавезно социјално осигурање и пореза на доходак грађана.