Aa

Aa

САОПШТЕЊЕ ЗА ЈАВНОСТ

САОПШТЕЊЕ ЗА ЈАВНОСТ

САОПШТЕЊЕ ЗА ЈАВНОСТ

Читај ми

Поводом саопштења Заштитника грађана и објављених информација у медијима о активностима Заштитника грађана у поступку који је водио поводом убиства три особе и једног детета у Лесковцу у мају месецу 2020. године, у којем је наведено да су утврђени бројни пропусти у раду центара за социјални рад у Лесковцу и Бојнику и министарства надлежног за породичну заштиту, Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања издаје следеће саопштење: 

 

Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања је поводом наведеног догађаја по службеној дужности извршило надзор на стручним радом Центра за социјални рад Лесковац и Центра за социјални рад Бојник у заштити конкретне породице и деце. На основу извршеног надзора утврђени су одређени пропусти у раду стручних радника тих центара због чега су њиховим руководиоцима издати налози да због утврђених пропуста утврде одговорност стручних радника који су поступали у заштити деце и породице и обезбеде да сви стручни радници који раде на заштити деце прођу додатне едукације како би унапредили своја знања и вештине за рад са децом која су изложена насиљу. 

 

Осим тога, у складу са законом, о утврђеним пропустима у раду центара за социјални рад обавештени су и Републички завод за социјалну заштиту, управни одбори тих установа, као и органи локалних самоуправа који су оснивачи наведених центара за социјални рад, ради предузимања мера из своје надлежности, укључујући и утврђивање одговрности руководиоца центара за социјални рад.

 

Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања је примило наведени извештај Заштитника грађана, у коме су констатовани одређени пропусти и дате препоруке центрима за социјални рад Лесковац и Бојник и овом министарству за њихово отклањање. Једна од препорука која је дата Министарству за рад, запошљавање, борачка и социјална питања је да обезбеди утврђивање одговорнисти запослених у наведеним центрима за социјални рад, што није у надлежности овог министарства, већ у надлежности руководиоца тих органа, којима је и дат налог да ту одговорност утврђују. Такође, препоручено је да Министарство обезбеди утврђивање одговорности директора центара за социјални рад, што такође није у надлежности Министарства, већ у надлежности управних одбора тих установа и надлежних органа јединица локалних самоуправа, којима је Министарство доставило извештај о извршеном надзору. 

 

Осим наведене, издата је препорука која се односи на обавезу Министарства да обезбеди да се изложеност детета насиљу над другим чланом породице или детету блиском лицу третира као злостављање или занемаривање, иако исто спада у елементарна знања и стручни стандард који се подразумева у раду стручњака органа старатељства са жртвама насиља и злостављања и који је опште познат у стручном раду у области насиља у породици, па би издавање налога свим стручњацима центара за социјални рад за поступање по наведеном стандарду представљало, на одређи начин, и непоштовање њихових стручних компетенција и начин њиховог омаловажавања као стручњака који обављају сложен и друштвено одговоран рад. 

 

Трећа препорука Заштитника грађана, која се односи на наводну одговорност запосленог у Министарству, биће пажљиво размотрена и у односу на њу ће се поступити у складу са законом.

 

Наведено поступање Заштитника грађана подудара се са начином рада тог органа, који у последње време карактеришу врло интензивиране активности у контроли рада установа социјалне заштите у области породичноправне и социјалне заштите, давање врло кратких и нереалних рокова за поступање тим установама упркос добро познатој чињеници Заштитнику грађана о броју и структури запослених у тим установама и објективним околностима у којима раде због врло повећаног броја случајева и епидемиолошке ситуације, давање бројних препорука које нису неопходне у датим околностима или чије испуњење није могуће у задатом року, предимензионирање одговорности Министарства за поједине пропусте у раду за које су искључиво одговорне установе, интензивирано информисање медија о конкретним случајевима и искључиво наглашено истицање констатованих пропуста, и друго.

 

Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања ће, наставити активности у циљу доношењу Закона о правима детета и Заштитника права детета, како због изузетног значаја за заштиту, унапређење и промоцију права детета у Републици Србији, с једне стране, тако и због прихваћених обавеза Републике Србије да се такав закон донесе и датих препорука међународних институција и домаће стручне јавности за доношење овог закона.