Aa

Aa

Саопштење поводом информација које су се појавиле у медијама и на друштвеним мрежама у вези са поступком међународног усвојења детета из Зрењанина

Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања - слика вести

Саопштење поводом информација које су се појавиле у медијама и на друштвеним мрежама у вези са поступком међународног усвојења детета из Зрењанина

Читај ми

Поводом информација које су се појавиле у медијама и на друштвеним мрежама у вези са поступком међународног усвојења малолетног детета из Зрењанина, а које је изнела хранитељица детета, Mинистарство за рад истиче да су све процедуре и домаћег и међународног усвојења прецизно законски регулисане и да су све активности у овом случају предузете по закону и у најбољем интересу детета и заштите његових права.


Страни усвојитељ може усвојити дете из Србије само под условом да за такво дете у разумном року, што по Закону износи минимум годину дана, није било могуће извршити избор домаћих усвојитеља. У пракси, странци углавном усвајају децу са здравственим и развојним проблемима за чије се усвајање врло ретко опредељују домаћи усвојитељи.
Након заснивања међународног усвојења, дете се прати у периоду од три године, а надлежне социјалне службе из земље пријема нашем ресорном Министарству сваких шест месеци достављају извештаје о томе.

Смештај у хранитељској породици је привремена мера породичноправне и социјалне заштите детета која траје док центар за социјални рад, као старатељ детета, не одлучи да ли оно може да се врати код родитеља или сродника или ће бити збринуто кроз усвојење. У току процеса припреме и обуке будућих хранитеља пажња се посвећује и њиховој способности да пруже подршку детету у тренутку одвајања од њих, што је једна од основних компетенција које морају да имају да би били подобни за овај посао. За тај сложени задатак они имају подршку стручњака с обзиром да и сами пролазе кроз кризу одвајања од детета. Хранитељи знају да су у обавези да траже помоћ стручњака уколико осете да нису у стању да сами прођу кроз тај процес.

Дакле, у поступку усвојења детета, домаћег и међународног, хранитељи имају врло активну улогу и задатак да припреме дете за промену која нужно следи, да га подрже, охрабре и увере да је процес упознавања и успостављања поверења са усвојитељима у реду, да му ставе до знања да подржавају његов однос са новом породицом, као и да усвојитељима пруже све важне информације о детету, његовим навикама и сл.

У конкретном случају хранитељица детета је у моменту започињања процеса усвојења показала да не одобрава одлуку органа старатељства и својим понашањем и поступцима опструисала започети процес усвојења руководећи се сопственим уверењем шта је дететов интерес, упркос указивању и интервенцијама свих стручњака који су поступак водили и контролисали. Тиме је она прекорачила границе своје улоге и, упркос указивању да је, као и сви актери у поступку усвојења, дужна да поштује законску обавезу чувања тајности података, давала јавности нетачне информације о конкретном поступку и својој улози у њему, не водећи рачуна о последицама које могу да настану за дете и потенцијалне усвојитеље у деликатном процесу узајамног прилагођања.

Поступак заснивања конкретног усвојења ће бити настављен јер је на основу праћења тока међусобног прилагођавања детета и потенцијалних усвојитеља процењено да је конкретно усвојење у његовом најбољем интересу. Интерес детета и поштовање закона је једино чиме се руководе надлежне институције и на то не може имати утицај притисак јавности.

Министарство је, у сарадњи са Покрајинским секретаријатом за социјалну политику, демографију и равноправност полова, у Центар за социјални рад Зрењанин послало инспекцију социјалне заштите и затражило реакцију Заштитника грађана у оквиру чије надлежности је и заштита права детета.